Elektronörofizyoloji Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Ön Lisans
Programın Amacı
Beyindeki bilişsel ve davranışsal fonksiyonların analizi ve bu fonksiyonların bozulmasıyla ortaya çıkan hastalıkların tespiti için gerekli olan nörofizyolojik yöntemlerin (EEG, EMG vb.) kullanılmasında uzman hekimlerin denetiminde çalışabilecek elemanları yetiştirmek.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı, örgün eğitim verilmektedir.
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Elektronörofizyoloji Teknikeri
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Programda 4 eğitim-öğretim dönemi ve yaz stajından oluşan teorik ve pratik eğitim verilmektedir. Eğitim süresi 2 yıldır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav ile öğrenci kabul edilir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Mezunlar, nöroloji, KBB, psikiyatri, pediatri, göğüs hastalıkları ve fizyoloji uzmanının gözetimi ve denetiminde resmi ya da özel hastane ve polikliniklerin elektroensefalografi, uyarılma potansiyelleri, elektromiyografi ve uyku (PSG) ünitelerinde çalışabilirler. Programı tamamlayan öğrencilere DGS’den aldıkları puana göre Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri bölümlerine geçiş imkânı sunulmaktadır.
- Milli şuura sahip, meslektaşlarına, çalışma ortamındaki diğer personellere, hasta ve hasta yakınlarına karşı meslek etiğine ve yasal zorunluluklara uygun davranmalıdır.
- Mesleği ile ilgili temel kavram, beceri ve teknolojik gelişmelere hakim olmalıdır.
- Alanında edindiği bilgi, yetenek ve deneyimlerle hastadan edinilen verileri yorumlayabilmeli ve değerlendirebilmeli. Sorunları tespit edip çözüm sağlayabilmeli, çözemediği problemler karşısında yetkililere konuyu iletebilmelidir.
- Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanmış olması gerekmektedir. Alanındaki bilimsel gelişmeleri ve modernize edilen mesleki ekipmanlarda bilgilerini güncel tutma gerekliliğini kavrayabilmeli. Alanında edindiği bilgi ve becerileri edindiği dereceye uygun şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade ederek alanındaki uzman kişilere aktarabilmelidir.
- Çalışma ortamının uygunluğunu, hasta ve çalışan güvenliğini sağlayacak önlemleri alabilmelidir.
- Elektronörofizyoloji laboratuvarlarında yapılan tekniklerin nasıl ve hangi durumlarda uygulanması gerektiğini bilmeli ve yapabilmelidir.
- Elektrofizyolojik kayıt öncesinde cihaz ve ekipmanı hazır hale getirebilmeli ve kayıt sonrasında cihaz ve ekipmanı tekrar kullanıma hazır hale getirebilmeli.
- EEG (elektroensefalografi), EMG (elektromiyografi) ve polisomnografi gibi elektrofizyolojik kayıt tekniklerinin altında yatan fizyolojik ve fiziksel prensipleri bilmelidir.
- EEG çekimiyle ilgili teknik özellikleri ve önemlerini bilmeli. EEG kaydında (rutin, uyku veya video EEG) elektrot yerleşimini ve hasta takibini yapabilmelidir.
- EMG kayıt tekniklerini bilmeli, bu anlamda kullanacağı anatomi bilgisine sahip olmalıdır.
- Uyarılmış potansiyellerle ilgili temel kavram ve uygulamalarda bilgi sahibi olmalıdır. Pratikte yapılacak uygulamaları gerçekleştirmelidir.
- Polisomnografi tekniğinin kavramlarını ve uygulamalarını bilmeli ve gerçekleştirebilmelidir.
- Elektrofizyolojik kayıt yapan cihazların temel çalışma mekanizmalarını bilmelidir. Cihazların kısımlarını ve işlevlerini kavrayabilmelidir.
- Hastanın sağlık durumunda nöbet, senkop gibi beklenmedik olaylar karşısında nasıl yaklaşması gerektiğini bilmelidir.
- Bilimsel çalışma disiplini ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmalı.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
Bilgi | |||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 5 | 1 | 3 | 2 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | ||
Beceriler | |||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | ||
Yetkinlikler | |||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 2 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | ||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | ||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 2 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | ||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek