Anestezi Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Anestezi Programı mesleki eğitim ve uygulama odaklı ön lisans programıdır. İlgili alandaki ihtiyaçları karşılamak ve mezunlarına bu alanda temel bilgi ve pratik uygulama yetkinlikleri kazandırmak için tasarlanmıştır.
Uluslararası Eğitim Standardı Sınıflandırması (ISCED) 2011’ e ve Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)’ ne bağlı sınıflandırma ve eğitim alan kodları aşağıda verilmiştir:
ISCED Alan Kodu: 72-Sağlık
ISCED Programı Yeterlilik Seviyesi: 5, Kategori (Profil): 55, Alt Kategori: 554- Mesleki eğitime vurgu yapan ön lisans derecesi
TYYÇ Temel Alan Kodu: 72- Sağlık
TYYÇ Yeterlilik Türü (profil): Mesleki eğitime dayalı ön lisans derecesi
Programın Amacı
Her türlü ameliyatta hastanın uyutulması ile ilgili tıbbi yöntemleri hekimin talimatına göre uygulayacak ve anestezi işlerinde hekime yardımcı olacak yardımcı sağlık personelini yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı, örgün eğitim verilmektedir.
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere “Anestezi Teknikeri” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Eğitim süresi 4 yarıyıldır. Programdaki tüm derslerin başarıyla tamamlanması (toplam 120 AKTS'ye eşdeğer) ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması mezuniyet için yeterlik şartıdır. Öğrencilerimiz hastane uygulamalarını üniversitemiz ile İştirak (Ortak Kullanım) Protokolü bulunan Sağlık Bakanlığına bağlı Uygulama ve Araştırma Hastanelerinde yapmaktadır.
Yüksekokulumuz Anestezi programı birinci sınıfın sonunda Staj Eğitim Komisyonu’nun belirlediği tarihlerde (Temmuz-Ağustos aylarında) 20 (yirmi) iş günü zorunlu staj yaparlar.
Staj değerlendirmesi ve başvuruları Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Staj Yönergesi esaslarına göre yapılır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu programa kabul koşulları Yüksek Öğretim Kurumu'nun ilgili mevzuatı uyarınca ÖSYM tarafından belirlenir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Programdan mezun olan öğrenciler devlet kurumları ya da özel sektöre ait sağlık kuruluşlarında; ameliyathane ve yoğun bakımlarda "anestezi teknikeri" olarak çalışabilmektedir.
Anestezi Programı mezunları, DGS (Dikey Geçiş Sınavı) ile çeşitli üniversitelerin Hemşirelik, Sağlık Hizmetleri ile Acil Yardım ve Afet Yönetimi lisans programlarına geçiş yaparak eğitimlerini devam ettirebilirler.
- Genel anestezi öncesi hasta ve malzemeye yönelik hazırlık yapmak. Hastanın ameliyathaneye alındıktan sonra gerekli hazırlıkların yapılması
- Anestezi uzmanına genel anestezi uygulanmasında, genel anestezinin idamesi sırasında, genel anestezinin sonlandırılması ve sonrasında yardımcı olmak
- Rejyonel anestezi uygulamalarında yardımcı olmak
- Genel ve lokal anestezide kullanılan ilaçların ve güvenli uygulamalarının öğrenilmesi
- Ameliyathane dışı anestezi ve sedasyon uygulamalarına yardımcı olmak.
- Anestezi cihazının kontrolü, kullanılması ve bakımının öğrenilmesi
- Anestezide kullanılan yardımcı cihazların hazırlığının ve kullanılmasının öğrenilmesi
- Hastaya ilaç, sıvı ve kan uygulanması. Hastaya nazogastrik sonda uygulanması ve aspire edilmesi
- İnsan anatomisi ve fizyolojisi alanlarında temel bilgilere sahip olabilme
- llk yardım uygulamaları hakkında bilgi sahibi olunması
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
Bilgi | ||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Beceriler | ||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | ||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Yetkinlikler | ||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | ||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | ||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | ||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 4 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | ||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | ||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | ||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek