Hasta Bakımı Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Mesleki eğitim ve uygulama ağırlıklı bir önlisans programı olup, özellikle, iş dünyasının ilgili olduğu alan ve düzeyde ihtiyaçlarını karşılamak ve mezunlarına bu alanda istihdama yönelik temel düzeyde bilgi ve pratik uygulama yeterliliklerini kazandırmak için tasarlanmıştır.
Programın Amacı
Programı bitiren öğrencilerimizin; hasta bakımına ilişkin temel bilgi ve becerileri kazanmış ve diğer sağlık profesyonelleri ile ekip yaklaşımını benimseyen sağlık teknikerleri olarak mezun olmaları hedeflenmektedir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı, örgün eğitim verilmektedir.
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere “Ön Lisans Diploması” ve “Hasta Bakım Teknikeri” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır. Programda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. Öğrencilerimiz stajlarını üniversitemiz ile afiliye (Birlikte Kullanım) Protokolü olan Sağlık Bakanlığına bağlı Uygulama ve Araştırma Hastaneleri, Huzurevlerinin ilgili bölümlerinde yapmaktadır. Staj değerlendirmesi ve uygulamaları Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Staj Yönergesi esaslarına göre yapılır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Hasta Bakım Programı, TYT puanı ile öğrenci alan bir ön lisans programıdır. Yeterli puan alarak programımızı tercih eden ve ÖSYM tarafından yerleştirilen öğrenciler Hasta Bakımı Programına kayıt yaptırmaya hak kazanırlar.
Programı tamamlayan öğrencilere DGS’den aldıkları puana göre Beslenme ve Diyetetik, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Gerontoloji ve Hemşirelik bölümlerine geçiş imkanı sunulmaktadır.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Programdan mezun olanlar “Hasta Bakımı Teknikeri” unvanı alır. Mezunlar; hasta bakımına gereksinim duyulan kamu hastaneleri, özel hastaneler, bakım evleri, palyatif bakım birimleri ve evde bakım hizmetlerinin yürütüldüğü birimlerde çalışabilirler.
- Bakım gerektiren hastaların; Fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden bakım gereksinimlerini değerlendirir. Günlük yaşam aktivitelerinin korunmasını, sürdürülmesini ve en üst düzeyde kullanmasını destekler
- Sağlık ekibi tarafından planlanan tıbbi bakımı takip eder, tıbbi bakımın uygulanmasına yönelik problem tespit etmesi halinde sağlık meslek mensubuna durumu iletir, aynı zamanda gerekli acil müdahaleyi yapar.
- Diyetisyen tarafından önerilen beslenme programına uygun olarak besler, kilo takibi yapar ve değişiklikleri sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirir
- Ağız ve diş bakımı gibi günlük kişisel bakıma yardımcı olur. Yatağa bağımlı olma, hastalık veya engellilik nedenli bağımlılık durumlarında kişisel bakım ve temizlik uygulamalarını yerine getirir
- Sağlık hizmetlerine ulaşmasına yardımcı olur, gerektiğinde refakat eder.
- Hastanın yaşam alanını kaza riski ve güvenlik yönünden değerlendirir, gerekli düzenlemelerin yapılmasını sağlar.
- Hasta bakım teknikeri olarak iletişimde dili iyi ve düzgün kullanır.
- Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasalara ve mesleki etik kurallara uygun davranır.
- Hasta (erişkin, yaşlı, çocuk) ve engelli özel gereksinim gruplarına yönelik sahip olduğu temel bilgi birikimini ve uygulama becerilerini kullanarak, verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirerek bakım işlevlerini yapar.
- Hastaların fiziksel, ruhsal, sosyal ve ekonomik yönünü iyileştirici ve güçlendirici tedbirlerin alınmasını sağlar,
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
Bilgi | ||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Beceriler | ||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Yetkinlikler | ||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek