Biyomedikal Cihaz Teknolojileri Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Biyomedikal Cihaz Teknolojisi Programı, uygulama ağırlıklı bir önlisans programı olup, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)’ nde tanımlanan 5. Düzey (Önlisans Eğitimi) Yeterliliklerini sağlamaktadır. Bu alanda verilen eğitim ISCED-97 Uluslararası Eğitim Standardı Sınıflandırması’na göre 52-Mühendislik temel alan kodu altında 14.0501-Biyomühendislik ve biyomedikal mühendislik ve 15.0401-Biyomedikal teknoloji / teknisyen alt kodu ile tanımlanmaktadır.
Programın Amacı
Programın amacaı biyomedikal cihaz teknolojisi alanında, biyomedikal cihazların kurulumunu, tamirini, bakımını, kalibrasyonlarını yapabilecek düzeyde bilgi ve beceri sahibi, proje tabanlı çalışmalarda bulunmuş, bireysel ve grup çalışmalarında başarılı, ulusal değerleri önemseyen, nitelikli biyomedikal cihaz teknolojisi teknikeri yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Örgün Öğretim
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere, Biyomedikal Cihaz Teknolojisi alanında ön lisans diploması ve Biyomedikal Cihaz Teknikeri unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 dönemden (2 yıl) oluşmaktadır. Öğrencilerin her dönem için 30 AKTS olmak üzere toplam 120 AKTS'lik dersi başarması ve yaz stajını tamamlaması gerekmektedir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu programa Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile öğrenci kabul edilir. Temel Yeterlilik Testi (TYT) puanı ile ÖSYS sonuçlarına göre yerleştirilen öğrenciler ünivesite web sitesinde belirtilen tarihlerde programa kayıt yaptırabilir. Yatay Geçişle üniversitemizin ilgili programına başvuru yapmak isteyen adaylar, Yükseköğretim Kurulu Yatay Geçiş Yönetmeliği ve Sağlık Bilimleri Üniversitesi Yatay Geçiş Yönergesi çerçevesinde, başvuru tarihlerini dikkate alarak programa başvuru yapabilir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Programdan mezun olacak öğrenciler, 2 yıllık öğrenimleri boyunca aldıkları dersler ile biyomedikal cihazların çok değişik ortamlarda kullanımı, montajı, kalibrasyon ayarları ve arızaları ilgili bilgi ve becerilerle donatılacaklardır. Biyomedikal Cihaz Teknolojisi ön lisans programından mezun olan öğrenciler, “Biyomedikal Cihaz Teknolojisi Teknikeri” unvanı alabileceklerdir. Program mezunları kendi girişimlerini yapabilecekleri gibi; kamu ve özel sektör kuruluşlarının biyomedikal cihaz teknik servislerinde, kalibrasyon birimlerinde, hastanelerin kendi biyomedikal cihaz servislerinde ve kalibrasyon birimlerinde ihtiyaç duyulan bilişim personeli açığını doldurabileceklerdir.
- Biyomedikal alanı ile ilgili temel matematik, fen bilimleri ve sağlık bilimleri konularında yeterli bilgilere sahip olur.
- Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
- İnsanın anatomik ve fizyolojik yapısı hakkında temel bilgi sahibi olup teşhis amaçlı kullanılan her türlü fizyolojik sinyali tanıyabilir.
- Biyomedikal cihazların çalışma prensipleri ve kullanımı hakkında genel bilgi sahibi olur.
- Fizyolojik sinyallerin ölçüm yöntemleri ve elektriksel sinyaller halinde kaydedilmesi hakkında yetkinliğe sahip olur.
- Biyomedikal cihazların alım-satım, genel periyodik bakım ve kalibrasyon ve onarım konularında gerekli prosedürel ve teknik bilgi sahibi olur.
- Teknolojik gelişmeleri takip ederek bilgilerini güncel tutma, bu yeniliklerden kaynaklı gelişmeleri kullanıma geçirme konusunda açık fikirli olur.
- Bireysel ve takım çalışmalarında sorumluluk alarak karar verebilme, kendisine verilen görevleri zamanında tamamlama, mesleki etik bilinci ile kalite ve güvenlik bilincine sahip olur.
- Çalışma arkadaşları, üstleri ve farklı disiplinlerdeki hizmet verdiği kişi ve gruplarla açık bir biçimde, sözlü ve yazılı olarak etkin teknik iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur.
- Çalıştığı ortamlarda geçerli enfeksiyon, radyasyon, tıbbi atık, kimyasal ve biyolojik ajanlar için konulmuş güvenlik kriterleri yanında temel çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilincine sahip olur.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
Bilgi | ||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 2 | ||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 5 | 1 | 2 | 3 | |||
Beceriler | ||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 1 | 5 | 3 | 5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 4 | 3 | ||
Yetkinlikler | ||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 1 | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2 | ||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 1 | 5 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | 5 | 1 | 4 | ||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 1 | 5 | 1 | 4 | 2 | 1 | 2 | 5 | 2 | 2 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | 5 | ||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | ||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 4 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 1 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 | 1 | 5 | 5 | 2 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 3 | 4 | 2 | 5 | 1 | 3 | 1 | 5 | 4 | 3 | ||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 1 | 2 | 4 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 4 | 2 | ||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 | 1 | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | 4 | 2 | |||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 1 | 1 | 5 | 1 | 2 | 5 | 1 | 4 | 2 | |||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 1 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 3 | 5 | 5 | ||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 1 | 4 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | ||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 | 2 | 4 | 3 | 4 | 1 | 4 | 2 | 5 | 4 | ||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 1 | 2 | 1 | 4 | 4 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | ||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 1 | 3 | 1 | 3 | 4 | 1 | 1 | 2 | 4 | 1 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek