Ağız ve Diş Sağlığı Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Ağız ve Diş Sağlığı önlisans programı, Bologna Süreci’nin “Yükseköğretimde Avrupa Yeterlilikler Üst Çerçevesi (QF-EHEA)” nde tanımlanan “Kısa Düzey (Short Cycle)”, “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)” nde tanımlanan 5. düzey yeterlilikleri ile “Avrupa Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlilikler Çerçevesi (EQF-LLL)” nde tanımlanan 5. düzey yeterliliklerini sağlamaktadır.
ISCED Alan Kodu: 72-Sağlık
ISCED Program Yeterlilik Düzeyi: 5
TYYÇ Temel Alan Kodu: 72 - Sağlık
TYYÇ Yeterlilik Türü (profili): Mesleki eğitim ağırlıklı önlisans derecesi
ISCO-08 Kod sınıflandırmasına göre Ağız ve Diş Sağlığı Teknikeri Meslek Kodu 3251.04 olarak belirlenmiştir.
Programın Amacı
Toplumun değişen gereksinimlerini karşılayabilecek bilgi ve beceriye sahip elemanlar yetiştirip bu bireylere bilgilerini tam olarak kullanabilecekleri iş ve aktivite alanları sağlamaktır. Eğitim süresince sağlanan staj olanakları öğrencilerin kendilerini azami düzeyde geliştirmeleri için büyük fırsat sağlamaktadır. Meslek Yüksekokulu'nun eğitim programı sadece teorik gelişimi hedeflememelidir. Aynı zamanda güçlü bir pratik alt yapıyla eğitim pekiştirilmektedir. İnsan ilişkileri yüksek, sosyal açıdan da olgun bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır sağlanmaktadır.
Programın Eğitim Türü
Örgün Eğitim
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Ağız ve Diş Sağlığı Teknikeri
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır. Öğrencilerimiz stajlarını üniversitemiz ile afiliye (Birlikte Kullanım) Protokolü olan Sağlık Bakanlığına bağlı Uygulama ve Araştırma Hastaneleri ilgili bölümlerinde yapacaklardır. Staj değerlendirmesi ve uygulamaları Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Staj Yönergesi esaslarına göre yapılır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu programa giriş koşulları, Yükseköğretim Kurumu’nun ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. Dikey Geçiş İmkânı; Programı tamamlayan öğrencilere DGS’den aldıkları puana göre Sağlık Yönetimi bölümüne geçiş imkânı sunulmaktadır. Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Ağız ve Diş Sağlığı önlisans programından mezun olanlar, Ağız ve Diş Sağlığı Merkezlerinde, devlet hastanelerinde, üniversitelere bağlı üniversite hastanelerinde, özel hastanelerde, diş protez laboratuvarlarında veya özel kliniklerde istihdam edilmektedir. Mezunlar, devlet kadrosunda iki yılda bir yapılan önlisans KPSS oturumuna katılarak, yeterli puanı aldıklarında memur statüsünde de çalışabilmektedir.
- Ağız ve Diş Sağlığı alanında eğitim alan öğrenciler alanında kullanılan mesleki kavramlara, kuramlara ve uygulamalara etkin bir biçimde hakim olabilir.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek
- Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak.
- Ağız ve Diş Sağlığı alanındaki temel kavramları anlama, Ağız ve Diş Sağlığı alanında kullanılan çağdaş yöntem ve teknolojileri kullanacak bilgi ve beceriye sahip olma.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi alarak sorumluluk alabilmek.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilmek.
- Öğrenimine aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilmek
- Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olmak.
- Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazışı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilmek.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olmak.
- Ağız ve Diş Sağlığı alanının gerektirdiği konularda yeterli alt yapıya sahip olma; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
Bilgi | |||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
Beceriler | |||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | ||||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||||||
Yetkinlikler | |||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | |||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | |||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | ||||||||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | |||||||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | ||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | |||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 5 | 1 | 3 | 4 | 5 | 2 | |||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | ||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | ||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek