Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Program, Bologna Süreci’nin “Yükseköğretimde Avrupa Yeterlilikler Üst Çerçevesi (QF-EHEA)” ‘nde tanımlanan “Kısa Düzey (Short Cycle)” ile “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)” ‘nde tanımlanan 5. düzey yeterlilikleri için belirlenmiş olan AKTS kredi koşullarını ve düzey yeterliliklerini; Aynı zamanda, “Avrupa Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlilikler Çerçevesi (EQF-LLL)” nde tanımlanan 5. düzey yeterliliklerini sağlamaktadır.
Programın Amacı
Programın Hedefleri
Temel hedefimiz birinci basamak sağlık hizmetlerinde nitelikli sağlık teknisyenleri yetiştirmektir. Sektördeki değişimi ve gelişimi takip ederek, bu doğrultuda toplumun ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik uygun eğitim programları düzenlemek de amaçlanmaktadır.
Programın Eğitim Türü
Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı, 120 AKTS kredisinden oluşan 2 yıllık (4 yarıyıl) bir programdır. Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Sağlık Kurumları İşletmeciliği alanında Önlisan derecesi (Düzey 5) almaktadırlar.
Programın Öğrenim Dili
Bu programın öğretim dili Türkçe'dir.
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere Ön Lisans diploması ve YÖK Yürütme Kurulunun 2547 sayılı Kanun’un 2880 sayılı Kanun’la değişik 43/b maddesi uyarınca, Sağlık Teknikeri unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Sağlık İşletmeciliği Programı, 2 yıllık ön lisans programıdır. Eğitim faaliyetleri teorik ve pratik olarak gerçekleştirilir. I. ve II. Yarıyıl temel nitelikli derslerden oluşan program III. ve IV. yarıyılda mesleki uzmanlaşmaya yönelik dersler verilmektedir. Zorunlu staj ile sektörle eğitim-öğretim döneminde bağ kurulması sağlanarak alınan bilgileri sahada tecrübe ederek deneyim kazanması sağlanmaktadır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Sağlık Kurumları İşletmeciliği programına ÖSYM tarafından gerçekleştirilen sınav sonucu TYT puanı ile kayıt yaptırılmaktadır. Bu programa yatay geçişle öğrenci kabul edilmektedir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Bu programdan mezun olan öğrenciler kamu, üniversite, vakıf ve özel hastanelerde, rehabilitasyon merkezlerinde, biyomedikal ürün şirketlerinde, uluslararası ilaç şirketleri, sağlık kurumları otomasyon hizmeti üreten şirketlerde, sağlık araştırma merkezlerinde, ilaç ve tıbbi cihaz üreten endüstri kuruluşlarında çalışabilirler.
Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı öğrencileri, lisans programlarından İşletme, İşletme Yönetimi, Sağlık İdaresi, Sağlık Yönetimi bölümlerine geçiş yapabilirler. Yine bu programdan mezun olan öğrenciler, Açık Öğretim lisans programlarından Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri (AÖF), İktisat (AÖF), Kamu Yönetimi(AÖF), Maliye (AÖF), Uluslararası İlişkiler AÖF), İşletme (AÖF), Konaklama İşletmeciliğine dikey geçiş yapabilirler.
- Kuramsal ve olgusal olarak alanında temel bilgi düzeyine sahiptir
- Karar alma, uygulama ve davranışlarında işletmecilik ve yönetim alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanma becerisine sahiptir.
- Kendisine verilen görev ve sorumlulukları yerine getirir.
- Öğrenme gereksinimlerine yönelik programlara katılım gösterir.
- Yetkin olduğu konularda düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarır.
- Alanıyla ilgili temel düzeyde bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Mesleki ve toplumsal etik değerlere uygun davranır.
- Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
- Öğrenme hedeflerini belirler ve uygular.
- Alanıyla ilgili bilgi kaynaklarını takip edebilecek ve mesleki alandaki paydaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahiptir.
- Değişime ve gelişime açıktır. Alanına özgü yetkinlikle farkındalık oluşturur.
- Alan araştırmalarında takım çalışması yapar.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
Bilgi | ||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 5 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Beceriler | ||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 4 | 4 | 4 | |||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||||||||
Yetkinlikler | ||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 4 | |||||||||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | |||||||||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 4 | 4 | 5 | 4 | ||||||||||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 4 | |||||||||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | |||||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | |||||||||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | |||||||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 4 | |||||||||||||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek