Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
İlk kez 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılında öğrenci almaya başlayan Tıbbi Laboratuvar Teknikleri programının amacı, Sağlık kurum ve kuruluşlarının laboratuvarlarında uygun yöntem, teknik ve cihazlar kullanarak çeşitli tetkikler yapabilecek, etik ve ahlaki değerleri öncelikleyen bir tutuma, bilgiye, donanıma ve tecrübeye sahip “Tıbbi Laboratuvar Teknikeri” yetiştirmektir. Program, “Eğitimde Uluslararası Standart Sınıflandırması (ISCED) 2011" , “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)”ne göre 72-Sağlık koduyla, 5-Ön Lisans Temel Yeterlilik Düzeyi’ne sahip mesleki eğitim ağırlıklı bir içeriğe sahiptir.
Programın Amacı
Tıbbi Laboratuvar teknikleri programı, sağlık hizmeti veren kurum ve işletmelerin laboratuvarlarında tıbbi analizleri gerçekleştirmek üzere “Tıbbi Laboratuvar Teknikeri” yetiştirir.
Programın Eğitim Türü
I.Öğretim
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri programında öğrenci, tüm zorunlu derslerini alarak 120 AKTS’yi başarı ile tamamlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması durumunda “Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Ön lisans Diploması” ve “Tıbbi Laboratuvar Teknikeri” ünvanı almaya hak kazanır.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Program 4 yarıyıldan oluşmaktadır. Öğrencinin her yarıyılda 30 AKTS olmak üzere toplamda 120 AKTS’lik ders alması ve yaz stajını başarıyla tamamlaması gerekmektedir. Programda ilk yarıyıl dışında, üniversitemizin eğitim laboratuvarları ve hastanelerinde uygulamalar yapılmaktadır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri programı, Öğrenci Seçme ve Yerleştime Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS), YGS-2 puan türüne göre belirlenen kontenjanda öğrenci kabul etmektedir. Programa yerleşen öğrenci, üniversite kurumsal web sayfasında ilgili dönem için yayınlanan tarihlerde kayıt işlemlerini gerçekleştirir. Yatay Geçişle üniversitemizin ilgili programına başvuru yapmak isteyen adaylar, Yükseköğretim Kurulu Yatay Geçiş Yönetmeliği ve Sağlık Bilimleri Üniversitesi Yatay Geçiş Yönergesi çerçevesinde, başvuru tarihlerini dikkate alarak programa başvuru yapabilir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Program mezunları, “Tıbbi Laboratuvar Teknikeri” olarak hastanelerde, kliniklerde, tıbbi tahlil laboratuvarlarında ve tıbbi araştırma ve geliştirme çalışmaları yapan kurum ve kuruluşların laboratuvarlarında çalışabilmektedirler. Bunun dışında program mezunları, Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile Biyoloji, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Biyomühendislik, Hemşirelik, Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri lisans programlarına da kontenjan dahilinde geçiş yapabilirler.
- Mesleki alanıyla ilgili etik ve temel yasal sorumluluklara uygun davranabilme
- Tıbbi Laboratuvar alanında kullanılan mesleki kavramlara, yöntem ve tekniklere etkin bir şekilde hâkim olma
- Laboratuvar araç gereçlerinin kullanımı hakkında bilgi sahibi olma ve kullanabilme
- İnsan vücudunun fizyolojisi ve anatomisi hakkında bilgi verebilme
- Meslek alanıyla ilgili tıbbi terminolojiyi doğru kullanabilme
- Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanındaki temel kavramları anlama, modern yöntem, teknik ve teknolojileri kullanabilme becerisine sahip olma
- Meslek alanıyla ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanabilme
- Laboratuvarların işletimi, yönetimi ve uygulamalarının planlaması ve yürütülmesine ilişkin bilgi sahibi olma
- Meslek alanıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve becerilerini, öngörülemeyen karmaşık sorunlarla karşılaştığında, bu sorunları çözmek için kullanabilme ve laboratuvar ekibinin bir üyesi olarak sorumluluk alabilme
- Yaşam boyu öğrenme bilinci içerisinde kendini geliştirebilme
- Hematoloji, immünoloji, parazitoloji, mikoloji, genetik ve sitopatoloji tetkiklerini uygulayabilme
- En az bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme
- Çalışan ve hasta güvenliği konularında temel bilgi düzeyine ve yeterli bilince sahip olma, ilgili mevzuata ve meslek etik kurallarına uygun hareket etme
- Sterilizasyon ve dezenfeksiyon tekniklerini etkin uygulayabilme
- Biyokimyasal ve mikrobiyolojik tetkikleri uygulayabilme ve moleküler yöntemler hakkında temel bilgi sahibi olma
- Vücut sistemleri ile ilgili hastalılar hakkında temel bilgi sahibi olma
- Çevre sağlığı ve atık yönetimi bilgisine sahip olma, gerektiğinde önlem alabilme konularında bilgi ve beceri açısından yetkin olacaklardır.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
Bilgi | |||||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 4 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | |||||||||||||
Beceriler | |||||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 3 | 5 | 5 | 4 | |||||||||||||||
Yetkinlikler | |||||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | ||||||||||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 3 | 5 | |||||||||||||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 | 4 | 3 | ||||||||||||||||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 3 | ||||||||||||||||||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 3 | 3 | 5 | 4 | 3 | ||||||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 | 3 | 3 | 5 | |||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | ||||||||||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | |||||||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 5 | 5 | |||||||||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 | 4 | |||||||||||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 1 | 5 | 3 | ||||||||||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | |||||||||||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | |||||||||||||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 3 | 4 | 5 | ||||||||||||||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 3 | 4 | 3 | 2 | ||||||||||||||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 3 | 4 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek