Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ önlisans programı (Bologna Süreci Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’nde kısa düzey, TYYÇ’de beşinci düzey), mesleki eğitim ve uygulama ağırlıklı bir önlisans programı olup, özellikle, iş dünyasının ilgili olduğu alan ve düzeyde ihtiyaçlarını karşılamak ve mezunlarına bu alanda istihdama yönelik temel düzeyde bilgi ve pratik uygulama yeterliliklerini kazandırmak için tasarlanmıştır. Programın, “Eğitimde Uluslararası Standart Sınıflandırması (ISCED) 2011" , “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)”ne göre sınıflandırması ve eğitim alan kodları aşağıda verilmiştir:
•ISCED Eğitim Alan Kodu: 72 - Sağlık
•ISCED Program Yeterlilik Düzeyi: 5, Categorisi (Profili): 55, Alt Categorisi: 554 - Mesleki eğitim ağırlıklı önlisans derecesi
•Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi Temel Alan Kodu: 72 - Sağlık
•Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi Yeterlilik Türü (profili): Mesleki eğitim ağırlıklı önlisans derecesi
Programın Amacı
Tıbbi görüntüleme cihazları ile görüntü elde edebilme, film ve görüntüleri kullanıma hazır hale getirebilme, cihaz ve ekipmanların kontrol ve bakımını yapabilme özelliklere sahip sağlık personeli yetiştirmektir. Teknolojik gelişmelerin en çok uyarlandığı ve ilerleme sağladığı alanlardan birisi de tıp. Yirminci yüzyılın son çeyreğine kadar bile doktorların teknolojik olanakları oldukça kısıtlıydı. Özellikle insan vücudunun iç yapısını göstermeye yarayan cihazlar yeteri kadar gelişmemişti. En iyi bilinen görüntüleme yöntemi 1895 yılında Wilhelm Conrad Röntgen tarafından bulunan x-ışını (Röntgen) cihazları idi. Geçtiğimiz 20-30 yıldaki gelişmeler ise tıp bilimini başka bir çağa taşıdı
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere Ön Lisans diploması ve YÖK Yürütme Kurulu kararınca ‘’Tıbbi Görüntüleme Teknikeri’’ unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır. Tıbbi Görüntüleme ve Teknikleri eğitimi sürecinde, bir eğitim-öğretim döneminde 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 120 AKTS tamamlanmalıdır. Öğrencilerimiz stajlarını üniversitemiz ile afiliye (Birlikte Kullanım) Protokolü olan Sağlık Bakanlığına bağlı Uygulama ve Araştırma Hastaneleri ilgili bölümlerinde yapacaklardır. Staj değerlendirmesi ve uygulamaları Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Staj Yönergesi esaslarına göre yapılır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu programa giriş koşulları, Yükseköğretim Kurumu’nun ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. Dikey Geçiş İmkânı; Programı tamamlayan öğrencilere DGS’den aldıkları puana göre Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri bölümlerine geçiş imkânı sunulmaktadır. Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Bu programdan mezun olan öğrenciler resmi ve özel sağlık kuruluşlarının Radyoloji, Radyoterapi ve Nükleer Tıp bölümlerinde uzman gözetiminde çalışabilirler. Ayrıca üniversitelerde yurtiçi ve yurtdışı destekli yapılan bilimsel araştırmalarında sağlık teknikeri olarak çalışabilirler.
- Tıbbi Görüntüleme Sistemlerinin Prensipleri ve Kullanımı: Röntgen (X-ışınları), Bilgisayarlı Tomografi (BT), Manyetik Rezonans görüntüleme (MR), Ultrasonografi, Nükleer tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini kavrayarak bu cihazları doğru ve güvenli bir şekilde kullanma yetkinliği.
- Görüntüleme Cihazlarının Yönetimi ve Bakımı: Tıbbi görüntüleme cihazlarının etkin çalışmasını sağlamak için düzenli bakım ve kontrol süreçlerini yönetebilme.
- Radyolojik ve Kesitsel Anatomi Bilgisi: İnsan vücudu anatomisini, radyolojik ve kesitsel anatomi bilgileriyle birlikte detaylı bir şekilde kavrama ve görüntüleme sırasında bu bilgileri etkin bir şekilde kullanma becerisi.
- Radyasyon Güvenliği ve Yönetimi: Radyasyon güvenliği standartlarını uygulama, radyasyondan korunma yöntemlerini etkin bir şekilde kullanma ve bu süreçte hasta ve çalışan sağlığını koruma sorumluluğu.
- Radyolojik Görüntüleme Fiziği ve Kontrast Madde Bilgisi: Radyolojik görüntüleme cihazlarının fiziksel prensiplerini anlamak ve kontrast maddelerin farmakolojik özelliklerini güvenli ve etkili bir şekilde kullanarak doğru tanısal görüntüleme uygulamaları gerçekleştirmek.
- Tıbbi ve Radyolojik Terminoloji ile Fizyolojik Bilgi Yeterliliği: İnsan vücudunun fizyolojik işleyişini anlamak, tıbbi ve radyolojik terminolojiyi doğru ve etkin bir şekilde kullanarak sağlık ekipleriyle iletişim ve mesleki uygulamalarda yetkinlik göstermek.
- Mesleki Uygulama ve Alan Deneyimi: İşletmede mesleki eğitim ve staj süreçleriyle edindiği bilgileri pratiğe dökme, mesleki etik ve disiplin içinde hizmet sunma yetkinliği.
- Sürekli Öğrenme ve Kalite İyileştirme: Tıbbi görüntüleme teknolojilerindeki yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanmak ve kalite kontrol ilkelerini uygulayarak süreçleri ve görüntüleme cihazlarının performansını sürekli iyileştirmek.
- Seçmeli Derslerle Kapsamlı Yeterlilik Kazanımı: Seçmeli dersler aracılığıyla iletişim, bilgisayar teknolojisi, temel ilk yardım, sağlık yönetimi ve mesleki beceriler gibi farklı alanlarda kendini geliştirme ve geniş bir perspektif kazanma.
- Kültürel ve Dil Yeterliliği: Türk dili ve tarihi bilgisiyle kültürel birikim edinmek, İngilizce dil yeterliliğiyle uluslararası iletişim kurma ve mesleki alandaki gelişmeleri takip etme becerisi kazanmak.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
Bilgi | ||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 1 | 5 | 3 | 5 | 2 | 4 | 5 | 4 | 4 | |||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 | 2 | 3 | |||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 3 | 3 | 5 | |||||||||
Beceriler | ||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 5 | 2 | 3 | 3 | 4 | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | |||||||
Yetkinlikler | ||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 2 | 3 | 3 | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 4 | 3 | ||||||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 3 | 3 | 4 | 3 | ||||||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 | 3 | 1 | |||||||||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 2 | 4 | 3 | 3 | ||||||||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 4 | 3 | ||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 4 | 4 | 3 | 3 | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 3 | 2 | 3 | 4 | ||||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 2 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 4 | |||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | |||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 2 | 4 | 5 | 3 | 3 | |||||||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 3 | 3 | ||||||||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 5 | 4 | ||||||||||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 5 | 3 | 4 | 4 | 2 | |||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 3 | 3 | ||||||||||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 3 | |||||||||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 3 | 1 | 3 | 3 | ||||||||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 4 | 4 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek