Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ önlisans programı (Bologna Süreci Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’nde kısa düzey, TYYÇ’de beşinci düzey), mesleki eğitim ve uygulama ağırlıklı bir önlisans programı olup, özellikle, iş dünyasının ilgili olduğu alan ve düzeyde ihtiyaçlarını karşılamak ve mezunlarına bu alanda istihdama yönelik temel düzeyde bilgi ve pratik uygulama yeterliliklerini kazandırmak için tasarlanmıştır. Programın, “Eğitimde Uluslararası Standart Sınıflandırması (ISCED) 2011" , “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)”ne göre sınıflandırması ve eğitim alan kodları aşağıda verilmiştir:
•ISCED Eğitim Alan Kodu: 72 - Sağlık
•ISCED Program Yeterlilik Düzeyi: 5, Categorisi (Profili): 55, Alt Categorisi: 554 - Mesleki eğitim ağırlıklı önlisans derecesi
•Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi Temel Alan Kodu: 72 - Sağlık
•Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi Yeterlilik Türü (profili): Mesleki eğitim ağırlıklı önlisans derecesi
Programın Amacı
Tıbbi görüntüleme cihazları ile görüntü elde edebilme, film ve görüntüleri kullanıma hazır hale getirebilme, cihaz ve ekipmanların kontrol ve bakımını yapabilme özelliklere sahip sağlık personeli yetiştirmektir. Teknolojik gelişmelerin en çok uyarlandığı ve ilerleme sağladığı alanlardan birisi de tıp. Yirminci yüzyılın son çeyreğine kadar bile doktorların teknolojik olanakları oldukça kısıtlıydı. Özellikle insan vücudunun iç yapısını göstermeye yarayan cihazlar yeteri kadar gelişmemişti. En iyi bilinen görüntüleme yöntemi 1895 yılında Wilhelm Conrad Röntgen tarafından bulunan x-ışını (Röntgen) cihazları idi. Geçtiğimiz 20-30 yıldaki gelişmeler ise tıp bilimini başka bir çağa taşıdı
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı bitirenlere Ön Lisans diploması ve YÖK Yürütme Kurulu kararınca ‘’Tıbbi Görüntüleme Teknikeri’’ unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır. Tıbbi Görüntüleme ve Teknikleri eğitimi sürecinde, bir eğitim-öğretim döneminde 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 120 AKTS tamamlanmalıdır. Öğrencilerimiz stajlarını üniversitemiz ile afiliye (Birlikte Kullanım) Protokolü olan Sağlık Bakanlığına bağlı Uygulama ve Araştırma Hastaneleri ilgili bölümlerinde yapacaklardır. Staj değerlendirmesi ve uygulamaları Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Staj Yönergesi esaslarına göre yapılır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu programa giriş koşulları, Yükseköğretim Kurumu’nun ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. Dikey Geçiş İmkânı; Programı tamamlayan öğrencilere DGS’den aldıkları puana göre Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri bölümlerine geçiş imkânı sunulmaktadır. Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Bu programdan mezun olan öğrenciler resmi ve özel sağlık kuruluşlarının Radyoloji, Radyoterapi ve Nükleer Tıp bölümlerinde uzman gözetiminde çalışabilirler. Ayrıca üniversitelerde yurtiçi ve yurtdışı destekli yapılan bilimsel araştırmalarında sağlık teknikeri olarak çalışabilirler.
- Görüntüleme yapacağı cihazın teknik alt yapı ve çalışma prensibi (fizik ve donanım) ve çekimi hakkında bilgi sahibidir. Cihazın günlük kısa bakımını yapabilir. Sorumluluğu altındaki cihazları kullanıma hazır hale getirir.
- Radyasyon ve hasta, çalışan ve çevrenin radyasyondan korunması ile ilgili kurallar hakkında bilgi sahibidir ve gerekli önlemleri alır. Çevre koruma ve iş güvenliği konularını ifade eder ve uygular.
- Görüntüleme yapacağı hastanın ilgili anatomik bölgesi hakkında bilgi sahibidir ve tıbbi terminolojiye hakimdir ve etkin kullanır.
- Görüntüleme yapacağı cihazda yapılacak tetkiklerin hazırlıkları, pozisyonları ve çekimi hakkında bilgi sahibidir. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
- Uzman hekim tarafından konulan tanıda hangi tetkiki yapması gerektiği hakkında bilgi sahibidir
- Kontrast maddelerin farmakolojik yapılarını, yan etkilerini, risk faktörlerini, çeşitlerini, hazırlanışını öğrenir ve uygular. Uygun hastaya hangi kontrast maddenin kullanılacağına karar verme yeteneğini kazanır. Kontrast maddeyi tetkike hazır hale getirir.
- Alınan görüntünün işlenmesi (post-processing), saklanması, kaydı hakkında bilgi sahibidir.
- Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilmeli.
- Girişimsel işlemlerde hekime yardımcı olur.
- İlk yardım temel kurallarını bilir, gerektiğinde uygular.
- Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak iletişimde türk dilini iyi ve düzgün kullanır.
- Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak ülkesinin tarihini bilir, vatandaşlık görevlerinden haberdardır, mesleğinin gerektirdiği etik ilkeleri bilir ve uygular.
- Temel düzeyde yabancı dili bilir ve yabancı hastalarla anlaşabilir.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olmalı.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmeli.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
Bilgi | |||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 1 | 5 | 3 | 5 | 2 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | |||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 | 4 | 2 | 3 | |||||||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 3 | 3 | 5 | 3 | 1 | 5 | |||||||||||
Beceriler | |||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 4 | 5 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | |||||||||||
Yetkinlikler | |||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 4 | 2 | 3 | 3 | 5 | 4 | 3 | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | ||||||||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 | 4 | 3 | 1 | 4 | 3 | |||||||||||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 2 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 2 | 3 | |||||||||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 4 | 3 | 4 | 2 | |||||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 5 | ||||||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 4 | 2 | 4 | ||||||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | ||||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 3 | 2 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 1 | |||||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||||||||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 4 | 5 | 4 | ||||||||||||||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 5 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 3 | 3 | 3 | 4 | |||||||||||||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 3 | 1 | 3 | 3 | 4 | ||||||||||||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek