Perfüzyon Teknikleri Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Kardiopulmoner baypas ve ekipmanlarını en iyi şekilde kullanır
Programın Amacı
Perfüzyon Teknikleri programının amacı, kalp damar cerrahisi ve/veya anestezi ve reanimasyon uzmanı hekim gözetiminde; kalp ameliyatlarında kullanılan kalp-akciğer makinesini, dolaşım veya solunum yetmezliklerinde kullanılan kalp-akciğer destek cihazlarını, böbrek yetmezliğinde kullanılan diyaliz cihazlarını, hazırlayıp çalıştıracak ve takip edecek sağlık teknikerleri yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Önlisans
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Önlisans Diploması
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Yüksekokulumuz Perfüzyon Teknikleri Programı ikinci sınıf öğrencileri (4.yarıyıl sonunda) Staj Eğitim Komisyonu’nun belirlediği tarihlerde (Temmuz-Ağustos aylarında) 30 (otuz) işgünü zorunlu staj yapmak zorundadırlar. Tüm derslerini veren (başarısız dersi olmayan) öğrenciler ise dönem içinde de staj yapabilirler. Stajlarını üniversitemiz ile afiliye (Birlikte Kullanım) Protokolü olan Sağlık Bakanlığına bağlı Uygulama ve Araştırma Hastaneleri ilgili bölümlerinde yapacaklardır. Staj değerlendirmesi ve uygulamaları Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Staj Yönergesi esaslarına göre yapılır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Perfüzyon Teknikleri Programına; Önce Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından Ortaöğretim Başarı Puanı’ na (OÖP) göre Mesleki ve Teknik Eğitim Bölgesi (METEB) içindeki Sağlık Meslek Liseleri’nden sınavsız geçişi tercih eden öğrenciler yerleştirilmektedir. 40 kişilik kontenjanın açık kalması durumunda METEB dışındaki okullardan ve diğer meslek liselerinden TYT puan sonuçlarına göre ÖSYM tarafından merkezi yerleştirme sonuçlarına göre öğrenci alınmaktadır.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Perfüzyon Teknikleri programını başarıyla bitirenler, kamu ve özel sektörde, kalp ameliyatı ve organ nakli yapılan hastanelerde çalışabilecekleri gibi bilimsel araştırmalarda görev alabilir, biyomedikal cihaz firmalarında istihdam imkanı bulabilirler.
- Ameliyathanede bulunan tıbbi cihazları tanımalı. Cihazların çalışma prensipleri, bakım prosedürleri ve kullanımını bilmelidir
- Kardiopulmoner baypas için kullanılan kalp akciğer makinesini tanımalı, özelliklerini ve kullanıldığı durumları bilmeli. Bu aletlerin bakım ve sterilizasyon prosedürlerini bilmeli ve yapabilmelidir.
- Kardiopulmoner baypas için kullanılan kalp akciğer makinesinin sarf malzeme ve ilaçları tanımlayabilmeli ve ayırabilmelidir
- Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon metot ve usullerini bilmeli ve uygulayabilmelidir
- Ameliyat öncesi ve sonrası alınması gereken hasta-çalışan güvenliği ve mahremiyeti ile ilgili uyulması gereken kuralları bilmelidir.
- Perfüzyon tekniklerinin görevlerini bilmeli. Ekip üyelerinin ve kendisinin görev ve sorumluluklarını bilmelidir.
- Mesleki alanında terminolojiyi doğru kullanabilir.
- Meslek alanı ile ilgili güncel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
- Meslek alanı ile ilgili ve hastanede kullanılan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
- Meslek alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi ve becerilerle karşılaştığı öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ameliyathane ekibinin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
- Meslek alanında aldığı temel bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirip öğrenim gereksinimlerini belirleyerek öğrenmesini yönlendirir.
- Ameliyat sırasında ekip lideri olan uzman doktorun kontrolünde ameliyat ekibine dahil olabilmeli ve ekip üyeleri ile etkili iletişim kurabilmelidir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
Bilgi | ||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Beceriler | ||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Yetkinlikler | ||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek