Otopsi Yardımcılığı Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
İlk kez 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılında öğrenci almaya başlayan Otopsi Yardımcılığı programının amacı, otopsi öncesi, sırası ve sonrasındaki tüm işlemleri bilen, gerekli işlemleri uygulayabilecek bilgi/beceriye sahip, otopsi birimlerinin kalite kontrol ve güvencesini bilen teknikerler yetiştirmek ve mezuniyet sonrasında direk olarak Adli Tıp Kurumlarında ve hastanelerin otopsi yapılan birimlerinde Adli Tıp Uzmanı ile birlikte çalışarak otopsi sonrası ceset ve dokular üzerinde yapılacak işlemleri en iyi şekilde yapabilecek yardımcı personel yetiştirmektir. Program, “Eğitimde Uluslararası Standart Sınıflandırması (ISCED) 2011" , “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)”ne göre 72-Sağlık koduyla, 5-Ön Lisans Temel Yeterlilik Düzeyi’ne sahip mesleki eğitim ağırlıklı bir içeriğe sahiptir.
Programın Amacı
Otopsi Yardımcılığı Programının amacı otopsi öncesi, sırası ve sonrasındaki tüm işlemleri bilen, gerekli işlemleri uygulayabilecek bilgi/beceriye sahip, otopsi birimlerinin kalite kontrol ve güvencesini bilen teknikerler yetiştirmek ve mezuniyet sonrasında direk olarak Adli Tıp Kurumlarında ve hastanelerin otopsi yapılan birimlerinde Adli Tıp Uzmanı ile birlikte çalışarak otopsi sonrası ceset ve dokular üzerinde yapılacak işlemleri en iyi şekilde yapabilecek yardımcı personel yetiştirmektir. Öğrencilerimiz bu uygulamalar doğrultusunda hem teorik hem de pratik açıdan öğrenme imkanına sahip olacaklardır. Böylece mezuniyetlerinde mesleki olarak donanımlı bir durum kazanacaklardır. Öğrencilerimizin üstün etik ve insani niteliklere sahip olması ve bu özelliklerini mesleki yaşamlarına yansıtacak olmaları üniversitemizin en öncül ilkelerindendir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Bu programı tamamlayan Üniversitemiz öğrencilerine Ön Lisans Diploması ve YÖK Yürütme Kurulu Kararı ile ‘‘Sağlık Teknikeri’’ (Otopsi Yardımcılığı Programı) unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Programın öğrenim süresi 4 yarıyıldan oluşmaktadır. Her yarıyılda 30 AKTS olmak üzere toplamda 120 AKTS' lik ders bulunmaktadır. 1. sınıf zorunlu yaz stajı ve uygulama dersleri ile birlikte 120 AKTS’lik derslerini tamamlayan öğrenciler mezun olabileceklerdir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu programa kabul edilebilmek için lise veya muadili bir eğitimi tamamlayarak diploma almış olmak ve Ulusal Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS) yeterli puan almış olmak gerekmektedir. Programa YGS-2 puan türüne ve Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre öğrenci kabul edilir. Otopsi Yardımcılığı ön lisans programını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavında (DGS) başarılı oldukları takdirde Hemşirelik, Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Bu programdan mezun olanlar, sağlık personeli olarak kamu ve özel sektördeki hastanelerde çalışabilirler. Programda yer alan teorik derslerin yansıra mesleki uygulama ve stajların tümünü tamamlayarak başarılı olan öğrenciler, mezuniyet sonrası Adli Tıp Anabilim Dallarında, Adli Tıp Enstitüleri, Adli Tıp Kurum ve buna bağlı Grup Başkanlıkları, Şube Müdürlükleri ile Adliyelerde Sağlık Teknikeri olarak çalışabilirler.
- Mesleki alanıyla ilgili etik ve temel yasal sorumluluklarına uygun davranabilir.
- Mesleki alanıyla ilgili temel düzeyde teorik ve uygulama bilgilerini kullanabilir.
- Otopsi salonu içindeki araç ve gereçlerin kullanımı hakkında bilgiye sahiptir.
- Otopside incelenen vücut bölgelerinin anatomisi hakkında bilgiye sahiptir.
- Mesleki alanında terminolojiyi doğru kullanabilir.
- Meslek alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
- Meslek alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
- Meslek alanı ile ilgili teknolojileri kullanır.
- Meslek alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi ve becerilerle karşılaştığı öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için otopsi ekibinin üyesi olarak sorumluluk alır.
- Yaşam boyu öğrenme bilinci içinde kendini geliştirir.
- Meslek alanında aldığı temel bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirip öğrenim gereksinimlerini belirleyerek öğrenmesini yönlendirir.
- En az bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilir.
- Otopsi öncesi otopsi salonundaki tüm hazırlıkları yapabilmelidir.
- Otopsi işlemi sırasında uzman doktorun kontrolünde otopsi ekibine dahil olabilmeli ve ekip üyeleri ile etkili iletişim kurabilmelidir.
- Otopsi ile ilgili kanuni düzenlemeleri bilir.
- Otopsi sonrası cenazenin transferi ve bir sonraki vaka için cerrahi alet ve malzemeleri kullanıma hazır hale getirebilmeli.
- Çalışan ve Hasta Güvenliği ile Çevre Koruma konularında yeterli bilince sahip olmalı, ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilmelidir.
- Sterilizasyon ve dezenfeksiyon tekniklerini bilir ve uygular.
- Cenazeden alınan örnekleri korur, ilgili laboratuvara teslim eder ya da gönderebilir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
Bilgi | |||||||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 4 | 4 | 3 | 5 | |||||||||||||||||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 2 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||||||||||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 5 | 3 | 4 | ||||||||||||||||||
Beceriler | |||||||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 1 | 4 | 5 | ||||||||||||||||||
Yetkinlikler | |||||||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 3 | 2 | |||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | |||||||||||||||||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 | 4 | 3 | 3 | 5 | ||||||||||||||||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 2 | 4 | 4 | |||||||||||||||||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 3 | 4 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 | ||||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |||||||||||||||||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | |||||||||||||||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 5 | ||||||||||||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 | 4 | |||||||||||||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | |||||||||||||||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 3 | |||||||||||||||||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | |||||||||||||||||||||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 | ||||||||||||||||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 4 | |||||||||||||||||||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | |||||||||||||||||||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 4 | ||||||||||||||||||||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek