Optisyenlik Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Sağlık Temel Alanı (72), 5. Düzey (MYO), Optisyenlik (52)
Programın Amacı
Sağlık Bakanlığı tarafından 22 Mayıs 2014 Tarih ve 29007 Sayılı Resmî Gazete ‘de yayınlanmış olan “Sağlık Meslek Mensupları İle Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik’e” göre; uzman tabip tarafından verilen reçetelerde yazılı numaralı gözlük camlarının, her türlü lenslerin, optik görme gereçlerinin ve gözlük çerçevelerinin hastaya sunulmasını sağlayan; standartlara uygun gözlük montajı yapan, onarım ve tespiti işlemlerini gerçekleştiren ve kişinin kullanımına uygun hale getiren; mevzuatla belirlenmiş kayıtları tutan, saklayan ve gerektiğinde ilgili kurumlara veren Optisyen unvanlı sağlık teknikeri yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Örgün eğitim
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı başarıyla tamamlayan mezunlara optisyenlik alanında ön lisans diploması verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Programın normal eğitim-öğrenim süresi 2 yıl olup; eğitim süreci en fazla 4 yıl içinde tamamlanmalıdır.
Optisyenlik Programı’nda öğrencinin 4 yarıyıl sonunda derslerden 120 AKTS tamamlaması, genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) 4.00 üzerinden en az 2.00 olması ve tüm derslerden başarılı olması gerekmektedir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
YÖK’ün ve Sağlık Bilimleri Üniversite'sinin ilgili mevzuatları doğrultusunda gerçekleştirilir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Program mezunları, optisyenlik müesseselerinde mesul müdürlük yapabilirler ya da bir optisyenlik müessesesi açma hakkına sahip olurlar.
- Alanıyla ilgili yetki, sorumluluk ve yükümlülüklerini bilme; mesleki etik değerler bilincine sahip olabilme.
- Temel görme cihazları (gözlük, kontakt lens, az görmeye yardımcı cihazlar) ve diğer optik gereçler konusunda mesleğin gerektirdiği bilgiye ve kullanım becerisine sahip olabilme
- Gözlük ve diğer optik gereçlerin bakımı ve tamiri için gerekli mesleki ekipman ve cihazları kullanabilme.
- Tıbbi tanım, terminoloji ve kavramlarla ilgili temel bilgilere sahip olma.
- Temel Matematik, Temel Fizik ve Fizik-Geometrik Optik alanlarına ilişkin temel bilgilere sahip olabilme.
- Göz Anatomi ve Fizyolojisi, Göz Hastalıkları, Görme Sağlığı ve Klinik Optik alanlarında temel bilgileri kavrayabilme ve alanı ile ilişkilendirebilme.
- İnsan anatomisi ve fizyolojisi hakkında temel bilgilere sahip olabilme.
- Temel düzeyde bilgisayar yazılımlarını, mesleki yazılım programlarını ve otomasyon sistemlerini kullanabilme; mesleğe yönelik veri tabanı oluşturabilme ve analiz yapabilme.
- Mesleki işletmelerin idari ve mali sorumluluğu ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olabilme.
- Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini alabilme, iş güvenliği konularında yeterli bilinç ve bilgiye sahip olabilme; olağandışı durumlarda soğukkanlılığını koruyabilme ve ilk yardım uygulayabilme.
- Çalışma alanındaki kişilerle ve hizmet verdiği kişilerle nezaket kurallarına dayalı sağlıklı insan ilişkileri kurabilme.
- Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseme ve meslek içi eğitim, kurs ve benzerleri ile kendini geliştirme bilincine sahip olabilme.
- Takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk ve bireysel farkındalık bilincine sahip girişimci ve iletişime açık bireyler olabilme.
- Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olabilme.Türkçe dil bilgisi ve kullanım becerisine, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilme. Kültürel ve tarihi değerler konusunda bilgili olmalı.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
Bilgi | ||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||||||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | |||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | ||||
Beceriler | ||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 3 | 5 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 2 | 2 | 5 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
Yetkinlikler | ||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | |||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 3 | 2 | 4 | 2 | 5 | 2 | |||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 | 4 | 3 | 1 | 2 | 2 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | ||||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | ||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 2 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | ||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 2 | 2 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 5 | 2 | |||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | ||||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 2 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | |||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | |||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 2 | 2 | 1 | 2 | 4 | 2 | 4 | 5 | ||||||||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 4 | 3 | 4 | |||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 1 | 2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | ||||||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | |||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek