İş Sağlığı ve İş Güvenliği Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
İş Sağlığı ve Güvenliği Programı
Programın Amacı
Endüstriyel kuruluşların ihtiyacı olan iş güvenliğine yönelik personelin yetiştirilmesi ve iş güvenliği organizasyonunun mühendislik düzeyinde olan işletmelerde, mühendisliğin bir alt kademesinde; mühendislik düzeyinde olmayan organizasyonlarda ise işletmenin tüm iş güvenliği sorumluluğunu üstlenebilecek yetenekte nitelikli elemanlar yetiştirmek.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı, örgün eğitim verilmektedir.
Programın Öğrenim Dili
Programın öğrenim dili Türkçe'dir.
Kazanılan Derece
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere “Ön Lisans Diploması” ve “İş Sağlığı ve Güvenliği Teknikeri” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Programın öğrenim süresi 2 yıldır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
YGS-2 puan türü ile kabul edilir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
6331 sayılı İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU program mezunlarına önemli iş fırsatları vermektedir. İşçi sağlığı ve güvenliği alanında işletmelerde çalışacak personel (İş Güvenliği Uzmanı ve Teknik Eleman olarak) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın, düzenlediği işçi sağlığı ve iş güvenliği eğitimleri ile A, B, C kategorilerinde sertifika alabilmekte ve sertifika sahipleri işletmelerin tehlike sınıfına göre tüm kurum, kuruluş ve işletmelerde görev alabilmektedirler.
- İş kazaları ve önlenmesi hakkında bilgi sahibi olma, ilk yardım uygulamalarını bilme ve uygulayabilme yeteneği
- İş sağlığı ve güvenliği alanında kullanılan ölçüm teknikleri ve metodları hakkında gerekli ve yeterli bilgiye sahip olmak.
- İş sağlığı ve Güvenliği uyarı işaretlerini ve tehlike işaret levhaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bunların doğru bir şekilde kullanılmasını sağlayabilme yetkinliğine sahip olmak
- Meslek hastalıkların sebepleri hakkında yeterli bilgiye sahip olmak, bu hastalıkların daha ortaya çıkmadan gerekli önlemlerin alınabilmesi için gerekli bilgilere ve donanıma sahip olmak
- Temel Hukuk bilgisine sahip olma Mesleği ile ilgili mevzuatları bilmek ve sürekli değişiklikleri izleyebilme, İş sağlığı ve Güvenliği alanının genel etik kurallarını bilme
- İş sağlığı iş güvenliği eğitim planları yapabilme ve bu planları uygulayabilme becerilerine sahip olma.
- İş sağlığı ve güvenliğinde kullanılan kişisel koruyucu donanımları tanır ve bilir
- Risk analizi konusunda bilgi sahibi olma risk analizini yapma ve sonuçlarını değerlendirebilme.
- İlerleyebilmesi ve gelişmeleri takip edebilmek için çağımızın gerektirdiği temel seviyede bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yeterliliğine sahip olma
- Kendi mesleğindeki gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek seviyede İngilizce bilgisine sahip olma
- Yaşadığı toplumla üst seviye iletişim kurma becerisi kazanma, bağımsız ve takımla çalışabilme yeteneklerine sahip olma
- Temel elektrik bilgisine sahip olma ve elektrik işlerinde güvenlik ve alınacak önlemler hakkında bilgi sahibi olma
- Karşılaşılan problemlerin uygun çözümlerini geliştirebilen analitik düşünme gücü yüksek bireyler olarak yetişme
- İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili kalite yönetim sistemlerini bilmek
- Makine teçhizatları konusunda bilgi sahibi olmak
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
Bilgi | |||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | ||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | ||
Beceriler | |||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 2 | 3 | 1 | 2 | 1 | 4 | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 5 | 2 | 1 | ||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 | 5 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | ||
Yetkinlikler | |||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 2 | 2 | 5 | 1 | 4 | 2 | 1 | ||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 5 | 3 | 2 | 5 | 1 | 4 | 2 | 1 | ||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | ||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 | 4 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | 4 | 2 | 3 | 1 | 5 | 1 | 1 | ||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 1 | 4 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | 4 | 1 | 1 | ||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 2 | 3 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | 4 | 2 | 3 | 2 | 5 | 2 | 1 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | 5 | 1 | 1 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | 4 | 1 | 1 | ||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 5 | 1 | 4 | 5 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | ||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 1 | 5 | 2 | 3 | 2 | 5 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | ||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 1 | 1 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | ||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 | 2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 | 1 | 4 | 2 | 1 | ||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 | 2 | 2 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 2 | 1 | ||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | ||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 5 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 1 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek