Çocuk Gelişimi Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Çocuk Gelişimi Programı 120 AKTS kredisinden oluşan 2 yıllık (4 yarıyıl) bir programdır. Program, Bologna Süreci’nin “Yükseköğretimde Avrupa Yeterlilikler Üst Çerçevesi (QF-EHEA)” ‘nde tanımlanan “Kısa Düzey (Short Cycle)” ile “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)” ‘nde tanımlanan 5. düzey yeterlilikleri için belirlenmiş koşulları ve düzey yeterliliklerini sağlamaktadır.
Programın Amacı
Konusuyla ilgili kavram ve ilkeleri benimsemiş, edinmiş olduğu kuramsal bilgi birikimini pratikle birleştirebilen mesleğinin profesyonel gereklerini yerine getirebilen, çocukların gelişim düzeylerine uygun programlar hazırlayabilen aynı zamanda müzik resim, drama gibi eğitimleri verebilen, çağ nüfusu çocuklarının eğitim ve yaşam kalitesinin arttırılmasına katkı sağlayan çocuk gelişimi ve eğitimi alanında uygulayıcı, üretken ve geliştirici niteliğe sahip çocuk gelişimi ve eğitimi sunan, kurum ve kuruluşlarda görev alabilecek nitelikte meslek elemanları yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı, örgün eğitim verilmektedir.
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere “Ön Lisans Diploması” ve “Çocuk Gelişimcisi” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Program 4 dönemden (2 yıl) oluşmaktadır. Öğrencilerin toplam 120 AKTS'lik ders alması ve yaz stajını tamamlaması gerekmektedir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Çocuk Gelişimi programına Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile öğrenci kabul edilir. Temel Yeterlilik Testi (TYT) puanı ile ÖSYS sonuçlarına göre yerleştirilen öğrenciler ünivesite web sitesinde belirtilen tarihlerde programa kayıt yaptırabilir. Yatay Geçişle üniversitemizin ilgili programına başvuru yapmak isteyen adaylar, Yükseköğretim Kurulu Yatay Geçiş Yönetmeliği ve Sağlık Bilimleri Üniversitesi Yatay Geçiş Yönergesi çerçevesinde, başvuru tarihlerini dikkate alarak programa başvuru yapabilir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Çocuk Gelişimi Programı mezunlarımız 4 yıllık fakülte bölümleriyle uyumlu ders programları sayesinde Okul Öncesi Öğretmenliği, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği, Özel Eğitim ve Sosyal Hizmetler Lisans Programlarına dikey geçiş sınavında sağladıkları yeterlilikle geçiş yapabilirler. Ayrıca bu programı tamamlayan öğrenciler, Milli Eğitim bakanlığına bağlı özel ve resmi okulların okul öncesi eğitim merkezlerinde, sosyal hizmetler ve çocuk esirgeme kurumuna bağlı gündüz bakım evleri, çocuk yuvaları, kreşlerde, çocuk sağlığı merkezlerinde ve özel eğitim merkezlerinde çalışabilmektedirler.
- Normal gelişim gösteren çocuklar ile özel eğitim gereksinimi olan çocukların gelişimsel özellikleri ve öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar.
- Çocuk, aile, meslektaşları ve alanı ile ilgili kurum ve kuruluşlar ile etkin iletişim kurar.
- Okul öncesi eğitimin önemi, amacı ve ilkeleri arasındaki ilişkiyi ifade eder.
- Yeterli ve dengeli beslenmeyi bilir, gelişim dönemine uygun beslenme programı yapar.
- Alanı ile ilişkili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
- Okul öncesi eğitim programlarını planlama ve uygulama becerisine sahiptir.
- Çocukların yaş ve gelişimsel özelliklerine uygun öğretim materyali geliştirir.
- Toplumsal sorumluluk bilinci ile içinde bulunduğu çevrenin sosyal ve kültürel özelliklerine uygun sosyal sorumluluk projelerinde etkin rol alır.
- Çocukları ile iletişimde iletişimde dili iyi ve düzgün kullanır
- Çocuk Gelişimcisi olarak ülkesinin tarihini bilir, vatandaşlık görevlerinden haberdardır, mesleğinin gerektirdiği etik ilkeleri bilir ve uygular.
- Drama, oyun, müzik ve animasyon etkinliklerini planlayabilir ve uygulayabilir.
- Bir yabancı dili, mesleğinin gerektirdiği evrenselliğe ulaşmak, iletişimi sağlamak ve bilimsel literature ulaşmak amacıyla, yetkin derecede öğrenir, okuyabilir ve konuşabilir.
- Bilgiye erişimde kaynaklara doğru ulaşır, kullanır.
- Çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlem alır, çocuk hakları ve korunması ile ilgili uygulamaları izler ve işbirliği yapar.
- Çocuk gelişimine ve çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun etkinlik hazırlayabilir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
Bilgi | |||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | ||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 5 | 4 | |||||||||||||||
Beceriler | |||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | |||||||||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 5 | 5 | |||||||||||||||
Yetkinlikler | |||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | ||||||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | ||||||||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | ||||||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | ||||||||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | ||||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | |||||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ||||||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 | ||||||||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 | 3 | 4 | ||||||||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | |||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | ||||||||||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 3 | ||||||||||||||||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | ||||||||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 4 | 4 | ||||||||||||||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||||||||||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek