Tıbbi ve Aromatik Bitkiler Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Üniversitemiz, programımızın amacı doğrultusunda yeterli bilgi ve donanıma sahip, kaliteli yardımcı teknik personel yetiştirme amacı ile ilk öğrencilerini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında kabul ederek eğitime başlamıştır. Program, “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)”ne göre 72-Sağlık koduyla, 5-Ön Lisans Temel Yeterlilik Düzeyi’ne sahip mesleki eğitim ağırlıklı bir içeriğe sahiptir.
Programın Amacı
Gıda, ilaç ve kozmetik sanayinde ekonomik değeri olan tek ve/veya çok yıllık tıbbi ve aromatik bitkilerin üretimi ile bu ürünlerin kalite kontrolü, muhafazası ve pazara hazırlanması hakkında yeterli bilgi ve pratiğe sahip, kamu ile özel sektörün Ar-Ge destek ve diğer personel ihtiyacına cevap verebilecek nitelikli teknik eleman yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
I. Öğretim
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
İki yıllık ön lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Tıbbi ve Aromatik Bitkiler Teknikeri” unvanını alırlar.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Program 4 dönemden (2 yıl) oluşmaktadır. Öğrencilerin her dönem için 30 AKTS olmak üzere toplam 120 AKTS'lik ders alması ve yaz stajını tamamlaması gerekmektedir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Tıbbi ve Aromatik Bitkiler programına Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile öğrenci kabul edilir. Temel Yeterlilik Testi (TYT) puanı ile ÖSYS sonuçlarına göre yerleştirilen öğrenciler ünivesite web sitesinde belirtilen tarihlerde programa kayıt yaptırabilir. Yatay Geçişle üniversitemizin ilgili programına başvuru yapmak isteyen adaylar, Yükseköğretim Kurulu Yatay Geçiş Yönetmeliği ve Sağlık Bilimleri Üniversitesi Yatay Geçiş Yönergesi çerçevesinde, başvuru tarihlerini dikkate alarak programa başvuru yapabilir.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Program mezunları Tıbbi ve Aromatik Bitki ithalat ve ihracatı yapan özel firmalarda, Tıbbi ve Aromatik Bitki yetiştiricilik veya toplayıcılık faaliyetlerinde bulunan firmalarda, laboratuvarlarda ve Tarım ve Orman Bakanlığı’nın ilgili birimlerinde iş bulma imkanına sahiptir. Ayrıca 2018 DGS Kılavuzu’na göre Tıbbi ve Aromatik Bitkiler programı mezunları Bahçe Bitkileri, Bahçe Bitkileri Üretimi ve Pazarlaması, Bitki Koruma, Bitkisel Üretim ve Teknolojileri, Kimya, Tarla Bitkileri lisans programlarına geçiş yapabilirler.
- Tıbbi ve Aromatik Bitkiler alanında gerekli temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
- İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Mesleğiyle ilgili bilgiye ulaşma yollarını bilir, güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder ve etkin bir şekilde kullanır.
- Alanında karşılaştığı sorunları ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve çözüm önerisi sunar
- Çalışma alanlarının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Mesleki açıdan kendini yaşam boyu geliştirme becerisine sahiptir.
- Birey, aile, toplum ve ekip üyeleri ile etkili biçimde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisine sahiptir.
- Mesleki uygulamalarda karşılaşılan sorunları etik ilkeler doğrultusunda hem bireysel hem ekip üyeleriyle uyumlu olarak çözme becerisine sahiptir.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
- Mesleki bilgilere erişmek için en az bir yabancı dil kullanır.
- Kimya ve tarım gibi alanlarda edindiği bilgileri mesleki alan kapsamında yorumlar, değerlendirir ve uygulayabilir.
- Bitkilerde gerekli fiziksel, kimyasal ve duyusal analizleri yapar.
- Alanıyla ilgili bitkileri doğadan toplamayı, tarımsal yetiştiriciliği, üretim ve çoğaltım yöntemlerini açıklar ve uygular.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
Bilgi | |||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Beceriler | |||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 5 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | ||
Yetkinlikler | |||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | ||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | ||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | ||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | ||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | ||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | ||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | ||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | ||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek